Verzuring: wat kan je er aan doen?

31/03/2022

Iedere sporter kent het wel. Nog even die herhaling, nog even dat sprintje en poef! De benen lopen vol. Compleet verzuurd. Dit is een vorm van verzuring die bij de meesten van ons dus bekend is, maar verzuring is meer! En ook van invloed op jou als sporter.

Als we kijken naar ons voedingspatroon dan heeft alles wat we eten aan het eind van onze vertering een verzurend of alkalisch (ontzurend) effect. Dit is gebaseerd op met name de hoeveelheid mineralen die onze voeding bevat. Helaas hebben alleen groenten en fruit onder aan de streep een ontzurend effect (ook als het zuur smaakt zoals citroen of een zure appel). Eiwitten, graanproducten, suiker, koffie, het werkt allemaal verzurend op ons lichaam. Sterker nog, het kan ons zelfs mineralen kosten. Ook sport werkt verzurend, doordat er melkzuur ontstaat en omdat we mineralen kwijtraken via zweet.

Ons bloed en het grootste gedeelte van ons lichaam is alkalisch, maar helaas is ons voedingspatroon grotendeels verzurend. Dit betekent dus dat het lichaam zelf een oplossing moet vinden om alsnog de juiste balans te houden. Daarvoor zijn mineralen nodig. Halen we die mineralen niet uit onze voeding, dan gaat het lichaam die mineralen op andere plekken roven om alsnog de juiste balans van het bloed te houden. Waar het lichaam die mineralen dan vandaan haalt? Uit je botten. Het gevolg? Botten worden minder sterk, er kan zelfs botontkalking (osteoporose) ontstaan. Daarnaast zorgt het voor vermoeide spieren en kan het de oorzaak zijn van de dagelijkse vermoeidheid die je ervaart.

Mijn naam is Lenneke, ik ben 33 jaar en ik woon samen met mijn vriend in Son en Breugel, Noord-Brabant. Het is mijn missie om sporters op een gezonde manier naar goede prestaties te begeleiden. Voldoende eten, het lichaam voeden in plaats van enkel vullen. Ik heb roofbouw gepleegd op mijn lichaam. Met de juiste kennis was dat niet nodig geweest.

Lees meer: