fbpx

Vetzuurbalans – De basis van jouw gezondheid

Een juiste vetzuurbalans staat aan de basis van jouw gezondheid!

Vetten zijn er in verschillende vormen. We kennen allemaal wel de termen verzadigde en onverzadigde vetten. Voor verzadigde vetten worden we altijd gewaarschuwd en daar hebben we inderdaad ook niet zoveel van nodig. Onverzadigde vetten zijn echter superbelangrijk, en dan met name de meervoudig onverzadigde vetten.

Een van die onverzadigde vetten is omega 3, een term die je vast al wel eens voorbij hebt horen komen. Naast omega 3 bestaan ook omega 6 en omega 9. Met name de balans tussen omega 3 en omega 6 is superbelangrijk voor jouw gezondheid!

Omega 6 krijgen we allemaal (meer dan) voldoende binnen via onze voeding, omega 3 is echter een ander verhaal. Gezien de enorme hoeveelheid omega 6 die in onze voeding is verwerkt, is het noodzakelijk om iedere dag minimaal 4 wild gevangen, vette haringen binnen te krijgen én dan nog is het de vraag of je een goede vetzuurbalans bereikt. En eerlijk is eerlijk, ik moet de eerste persoon nog tegenkomen die dagelijks minimaal die 4 wilde, vette haringen eet in onze Westerse samenleving.

Veel voorkomende klachten die te maken kunnen hebben met een verstoorde vetzuurbalans:

  • Weinig energie
  • Acne of droge huid
  • Ontstekingen, of daaraan gerelateerde klachten
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Stemmingswisselingen
  • Slecht geheugen
  • Moeilijker leren

Wat wordt er nu bedoeld met een goede vetzuurbalans?

De vetzuurbalans omvat o.a. omega 3, omega 6 en omega 9 en met name de verhouding tussen omega 6 en omega 3 is belangrijk. Idealiter ligt deze verhouding op 3:1 of minder, echter deze loopt in Europa op veel plekken al op naar een verhouding van 15:1 en in Amerika zelfs naar een verhouding van 20:1 of 25:1.

Ja dus, zul je nu denken. Leuk die cijfers, maar wat moet ik er mee?

Een juiste vetzuurbalans staat aan de basis van jouw gezondheid. Wanneer je me vraagt één supplement te kiezen dat voor iedereen van belang is, dan is dat omega 3.

Omega 3 heeft namelijk vele belangrijke functies in ons lichaam, waaronder:

  1. Soepel houden van de celwand
  2. Ontstekingsremmend
  3. Ondersteunen van het reparatieproces van je cellen

Soepel houden van de celwand

Omega 3 is essentieel voor het soepel houden van de celwand. Hoe soepeler je celwand, hoe gemakkelijker de verschillende voedingsstoffen ín de cellen komen. Oftewel, al die belangrijke vitamines en mineralen die we eten en/of wellicht slikken via een multivitamine kunnen pas hun werk doen wanneer ze daadwerkelijk in de cel kunnen komen. Heb jij verharde celmembranen, dan blijven al die belangrijke stoffen in je bloed rondzwemmen zonder ook maar iets te kunnen betekenen voor je.

Tegelijkertijd betekent een soepele celwand ook dat de afvalstoffen die ontstaan in je cel door allerlei processen, ook de cel uitkunnen. Net zo min als voedingsstoffen de cel in kunnen bij een verharde celwand, kunnen afvalstoffen de cel niet/nauwelijks verlaten. Afvalstoffen gaan zich ophopen en belangrijke processen kunnen niet meer uitgevoerd worden.

Ontstekingsremmend

Omega 3 kan een ontstekingsremmende werking hebben, terwijl omega 6 juist ontstekingsbevorderend kan werken. Nu krijgen wij via onze voeding dus enorme hoeveelheden omega 6 binnen. Vrijwel alle producten waarin plantaardige olie is gebruikt, bevatten voornamelijk omega 6 vetten. Denk hierbij o.a. aan brood, koek, chips, gebrande noten, plantaardige boters, zonnebloemolie, arachideolie en gefrituurde producten. Door een disbalans in de omega 6 en 3 verhouding ontstaat er op de lange termijn laaggradige ontstekingen. Dit zijn chronische ontstekingen in je lichaam die je niet merkt, totdat het te laat is. Acute ontstekingen zorgen voor pijn, roodheid, zwelling, de bekende klachten. Laaggradige ontstekingen sluimeren onder de oppervlakte en uit onderzoek is gebleken dat deze aan de basis staan van vele bekende welvaartsziekten.

Ondersteunen van het reparatieproces van je cellen

Door zijn werking op het immuunsysteem en onze celwand, is het een belangrijke speler in het herstellen van cellen die om wat voor reden dan ook beschadigd raken. Hiermee draagt het hoogstwaarschijnlijk bij aan het verlagen van de risico’s op o.a. hart- en vaatziekten, alzheimer, artritis, en andere welvaartsziekten.

Kortom, wat mij betreft is omega 3 echt de belangrijkste basis voor (het verbeteren) van jouw gezondheid. En dat start op alle leeftijden! Ook voor kinderen is omega 3 namelijk van belang. Het speelt namelijk een belangrijke rol in de hersenontwikkeling, kan AD(H)D en autisme klachten verminderen, de concentratie verbeteren en het kan voor een betere slaap zorgen. Ook bij eczeem en allergieën als hooikoorts speelt het een belangrijke rol.

Test je vetzuurbalans

Je begrijpt nu het belang van een goede vetzuurbalans. Wil jij nu preventief met je gezondheid aan de slag en bij de basis beginnen? Dan is de vetzuurbalans test een hele goede start. Deze test meet niet alleen de omega 6:3 balans, maar door middel van het meten van 24 vetzuren in het bloed krijg je inzicht in de volgende zaken:

  • Omega 3 vetzuren
  • Omega 6 vetzuren
  • Transvetzuren
  • Verzadigde vetzuren
  • Verhoudingen tussen de verschillende vetzuren
De test kan je eventueel zelf thuis gemakkelijk afnemen. 

 

Vetzuur balans meting inclusief basis advies

Voor dit korte traject betaal je 179 euro. Wat is inbegrepen?

  • Intake van 45 minuten
  • Afname vetzuurmeting
  • Lab analyse vetzuurmeting
  • Advies o.b.v. intake 
  • Bespreken resultaat vetzuurmeting (30 min)