fbpx

06 12 41 11 89

lenneke@stimulusz.nl

Supplementen, de meningen zijn erover verdeeld. De een gelooft dat we meer dan genoeg binnen krijgen als we maar gezond (en genoeg) eten, de ander denkt dat er altijd een basis aan supplementen is die voor iedereen goed zou zijn om in te nemen omdat onze voeding nou eenmaal steeds minder voedingsstoffen bevat en steeds meer bewerkt wordt.

Daarnaast is er een keur aan supplementen beschikbaar, variërend van relatief goedkoop tot best wel duur in allerlei vormen, kleuren, potjes en namen.

Hoe weet je dan wat bij jou past?

Simpel, dat weet je niet zonder goede intake en advies van een orthomoleculair adviseur/therapeut.

Wel is er een bepaalde basis die voor veel mensen goed zou zijn, maar ook hier geldt: laat je altijd adviseren voor je start met het nemen van supplementen!

Persoonlijk neem ik momenteel de supplementen zoals hieronder op de foto. Een hele verzameling denk je misschien wel, en dat klopt ook! Zoals je wellicht eerder hebt gelezen kom ik uit een periode met veel stress, angst- en paniekaanvallen, traumaverwerking en veel te weinig eten (datgene waar ik voor mijn gevoel nog wel de controle over had). Dit is dan ook de reden dat ik nu nog flink wat ondersteun om weer op een goed niveau te komen.

  1. Multi dag/nacht vrouw
  2. Vitamine B12
  3. Magnesium malaat en tauraat
  4. Saffraan
  5. Vitamine D3 / K2
  6. Gebufferde vitamine C
  7. Omega 3 (niet op de foto)

Waarom ik deze supplementen neem?

Voor mij is de basis sowieso multi dag/nacht, omega 3, vitamine D3 / K2,  en magnesium.

  • Ik lust geen vis, dus voor mij is omega 3 echt mega belangrijk om te suppleren. Het is essentieel voor o.a. je hersenen en het behoud van soepele celmembranen. Ook bij kinderen die last hebben van AD(H)D is vaak sprake van een omega 3 tekort. Suppleren van omega 3 olie kan al vanaf 3 jaar! Op een later tijdstip zal ik nog een post en blog wijden aan omega 3.
  • Multi dag / nacht vrouw is een mooie formule speciaal afgestemd op vrouwen en bevat een brede basis ter algehele ondersteuning
  • Vitamine D3 /K2, we maken maar ongeveer 4-5 maanden per jaar voldoende vitamine D aan, de rest van het jaar kunnen we dit niet aanmaken (zie andere post over vit D), dus super belangrijk om dit de rest van het jaar aan te vullen. In de multi zit ook een dosering vitamine D3, maar niet voldoende om je vitamine D niveau op peil te houden. Vitamine D suppletie neem ik in alle maanden met een ‘R’ in de naam, van september t/m april dus.
  • Magnesium is essentieel in meer 300 processen in ons lichaam. Ik neem persoonlijk nu een hoge dosis omdat ik na mijn burn-out een enorm tekort had aan dit mineraal en het absoluut aanvulling nodig had.
  • Vitamine B12 omdat ik ook hiervan een enorm tekort had door niet goed functionerende darmen. Dit is inmiddels al flink verbeterd, dus dit zal ik t.z.t. afbouwen.
  • Saffraan omdat ik soms nog moeite heb met slapen en deze voor mij persoonlijk prettig voelt om rust te creëren.
  • Gebufferde vitamine C om mijn weerstand op de lange termijn te ondersteunen, met name in deze Covid-19 tijden geen overbodige luxe.

Daarnaast heb ik altijd de volgende supplementen voor mezelf op voorraad:

  • Zink: ondersteunt je immuunsysteem zodra je ziek wordt. Daarnaast slik ik het nu al een tijdje omdat ik eind september ziek ben geweest (o.a. koorts), en sindsdien had ik last van symptomen van zink tekort (zie hierover mijn eerdere blog). Mijn ouders hebben dus ook standaard een potje zink in de kast staan. Mochten ze ziek worden door Corona of gewoon griep krijgen, kunnen zij hun immuunsysteem direct ondersteunen. Let wel op dat je zinksupplement ook koper bevat, deze 2 dienen namelijk in je lichaam in evenwicht te zijn!
  • Rhodiola: kan je serotonine niveau tot wel 30% verhogen, en in tijden van stress werkt het zeer ondersteunend op je stresssysteem. Let op, slik je anti depressiva dan mag je dit supplement niet gebruiken!
  • GABA: heb ik een drukke dag, een belangrijke toets, voel ik me overprikkeld, of komen mijn angsten nog eens de kop op steken, dan is het voor mij GABA to the rescue! Binnen 5 minuten voel ik hiervan de werking en brengt het me tot rust.
  • Ribes Nigrum: superkrachtige antioxidant die je stress systeem (HPA-as) ondersteunt en ook bij griepverschijnselen een echte krachtpatser is voor je immuunsysteem. Ribes in combinatie met gebufferde vitamine C kan wel eens jouw go-to zijn in  geval van hooikoorts! Let wel op! Ribes Nigrum bevat een alcoholbasis, dus pas op bij kinderen.

Vragen over de bovenstaande supplementen, over een ander supplement, of ben je benieuwd hoe jij jouw lijf kunt ondersteunen? Kijk dan op mijn pagina over voeding en gezondheid voor de verschillende mogelijkheden.

Je mag me ook altijd je vragen stellen via de contactpagina, via Lenneke@stimulusz.nl of via 06-12411189!

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *