fbpx

Omega 3, een onmisbaar vetzuur in je voedingspatroon

Vetten zijn er in verschillende vormen. We kennen allemaal wel de termen verzadigde en onverzadigde vetten. Voor verzadigde vetten worden we altijd gewaarschuwd en daar hebben we inderdaad ook niet zoveel van nodig. Onverzadigde vetten zijn echter superbelangrijk, en dan met name de meervoudig onverzadigde vetten.

Een aantal meervoudig onverzadigde vetten zijn:

  • Omega 3
  • Omega 6
  • Omega 9

Omega 3 is super belangrijk en werkt ontstekingsremmend in ons lichaam. Omega 6 werkt juist ontstekingsbevorderend en omega 9 is neutraal.

Omega 3 vind je vooral in vette vis en algen en een aantal plantaardige producten zoals lijnzaad(olie), walnoten en avocado. Omega 9 is bijvoorbeeld terug te vinden in extra vierge olijfolie.

Omega 6 is terug te vinden in bijna alle bewerkte producten in de supermarkt. Alles wat bijvoorbeeld zonnebloemolie bevat of palmolie, bevat omega 6. Bekijk maar eens een aantal verpakkingen in de supermarkt. Is er olie toegevoegd, dan wordt er vaak gekozen voor zonnebloemolie. Deze olie is goedkoop en daarom wordt deze veelvuldig gebruikt door fabrikanten. Naast goedkoop, is deze olie ook een echte omega 6 bom en daarmee dus ontstekingsbevorderend.

Een beetje omega 6 hebben we allemaal nodig, dus ga vooral niet alle omega 6 vermijden. Echter, wanneer de balans verstoord raakt tussen omega 6 en omega 3, dan kunnen we klachten gaan ontwikkelen. Denk aan klachten als:

  • Weinig energie
  • Acne of droge huid
  • Ontstekingen, of daaraan gerelateerde klachten
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Stemmingswisselingen
  • Slecht geheugen
  • Moeilijker leren

Omega 3 is ook belangrijk voor het soepel houden van onze celmembranen, oftewel de celwand. Is onze celwand soepel, dan nemen we de benodigde voedingsstoffen gemakkelijk op in onze cellen, waar ze hun werk kunnen doen. Ook voeren we afvalstoffen een stuk gemakkelijker af uit onze cellen.

Wist je trouwens dat onze hersenen voor ongeveer 60% uit vetten bestaan en dat omega 3 daar een mega belangrijke rol in speelt? Reden te meer om te zorgen voor voldoende omega 3!

Hoe zorg je er nu voor dat je voldoende omega 3 binnen krijgt?

Ten eerste door minimaal 2-3x per week vette vis te eten, waarbij de voorwaarde is dat dit wilde én biologische vis is. Daar ga ik persoonlijk al de mist in, want ik houd niet van vis en eet dit dan ook nooit. Ten tweede moet je zorgen dat je niet teveel omega 6 binnenkrijgt, en dat kan een hele uitdaging zijn.

Deze 2 redenen zorgen er dan ook voor dat ik kies voor een omega 3 supplement. Om te weten hoeveel je moet doseren is het verstandig om een test te doen, zodat je gericht aan de slag kan met de juiste dosering.

Afgelopen woensdag ben ik partner geworden van Zinzino. Zinzino heeft een fantastisch mooi supplement, wat hoog gedoseerd is, niet naar vis smaakt én gemakkelijk is af te stemmen op jouw behoefte, want het is vloeibaar. Ze werken met een onafhankelijk lab om jouw bloed te analyseren, namelijk Vitas in Noorwegen, een volgend belangrijk punt voor mij. Als derde is de TOTOX waarde van Zinzino heel laag. Hoe lager deze waarde, hoe verser de olie is. Pré nummer vier zijn de toegevoegde polyfenolen die zorgen voor een extreem goede opneembaarheid én behoud van de versheid van de omega 3 olie.

Dankzij mijn partnerschap met Zinzino kan ik je niet alleen een test aanbieden, maar kan je via mij hun producten ook nog eens met fikse korting bestellen. Wil jij nu meer weten over omega 3, over Zinzino of over de vetzuurtest, neem dan contact met me op!

Leave Comment

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *