Omega 3, een onmisbaar vetzuur in je voedingspatroon

03/05/2021

Vetten zijn er in verschillende vormen. We kennen allemaal wel de termen verzadigde en onverzadigde vetten. Voor verzadigde vetten worden we altijd gewaarschuwd en daar hebben we inderdaad ook niet zoveel van nodig. Onverzadigde vetten zijn echter superbelangrijk, en dan met name de meervoudig onverzadigde vetten.

Een aantal meervoudig onverzadigde vetten zijn:

  • Omega 3
  • Omega 6
  • Omega 9

Omega 3 is super belangrijk en werkt ontstekingsremmend in ons lichaam. Omega 6 werkt juist ontstekingsbevorderend en omega 9 is neutraal.

Omega 3 vind je vooral in vette vis en algen en een aantal plantaardige producten zoals lijnzaad(olie), walnoten en avocado. Omega 9 is bijvoorbeeld terug te vinden in extra vierge olijfolie.

Omega 6 is terug te vinden in bijna alle bewerkte producten in de supermarkt. Alles wat bijvoorbeeld zonnebloemolie bevat of palmolie, bevat omega 6. Bekijk maar eens een aantal verpakkingen in de supermarkt. Is er olie toegevoegd, dan wordt er vaak gekozen voor zonnebloemolie. Deze olie is goedkoop en daarom wordt deze veelvuldig gebruikt door fabrikanten. Naast goedkoop, is deze olie ook een echte omega 6 bom en daarmee dus ontstekingsbevorderend.

Een beetje omega 6 hebben we allemaal nodig, dus ga vooral niet alle omega 6 vermijden. Echter, wanneer de balans verstoord raakt tussen omega 6 en omega 3, dan kunnen we klachten gaan ontwikkelen. Denk aan klachten als:

  • Weinig energie
  • Acne of droge huid
  • Ontstekingen, of daaraan gerelateerde klachten
  • Moeilijk kunnen concentreren
  • Stemmingswisselingen
  • Slecht geheugen
  • Moeilijker leren

Omega 3 is ook belangrijk voor het soepel houden van onze celmembranen, oftewel de celwand. Is onze celwand soepel, dan nemen we de benodigde voedingsstoffen gemakkelijk op in onze cellen, waar ze hun werk kunnen doen. Ook voeren we afvalstoffen een stuk gemakkelijker af uit onze cellen.

Wist je trouwens dat onze hersenen voor ongeveer 60% uit vetten bestaan en dat omega 3 daar een mega belangrijke rol in speelt? Reden te meer om te zorgen voor voldoende omega 3!

Hoe zorg je er nu voor dat je voldoende omega 3 binnen krijgt?

Ten eerste door minimaal 2-3x per week vette vis te eten, waarbij de voorwaarde is dat dit wilde én biologische vis is. Ten tweede door het nemen van een goed omega 3 supplementen en ten derde moet je zorgen dat je niet teveel omega 6 binnenkrijgt, en dat laatste kan een hele uitdaging zijn.

Ik lust (tot grote spijt van mijn vriend) helaas geen vis, dus voor mij is een goed omega 3 supplement nóg belangrijker! Om te weten hoeveel je moet doseren is het verstandig om een test te doen, zodat je gericht aan de slag kan met de juiste dosering. Zelf heb ik een half jaar geleden mijn verhouding omega 3 / omega 6 laten meten door middel van een vetzuurtest. Ondanks dat ik al omega 3 suppletie in nam én let op mijn omega 6 iname, nam ik toch nog te weinig omega 3 in. Oftewel, mijn omega 3 was te laag ten opzichte van de omega 6 in mijn lichaam. Na deze test kon ik dus gericht doseren om dit verder te verbeteren.

Ben je nou ook benieuwd naar hoe het met jouw omega 3 huishouding gesteld is? Hier kan je je test bestellen en zelf thuis afnemen. Liever met een consult erbij? Stuur me dan een berichtje via Lennek@stimulusz.nl, dan plannen we een consult in. Kosten hiervoor bedragen 35 euro per half uur excl. test).

Mijn naam is Lenneke, ik ben 33 jaar en ik woon samen met mijn vriend in Son en Breugel, Noord-Brabant. Het is mijn missie om sporters op een gezonde manier naar goede prestaties te begeleiden. Voldoende eten, het lichaam voeden in plaats van enkel vullen. Ik heb roofbouw gepleegd op mijn lichaam. Met de juiste kennis was dat niet nodig geweest.

Lees meer: