fbpx

06 12 41 11 89

lenneke@stimulusz.nl

Inmiddels heb je in mijn eerdere blogs meer kunnen lezen over het belang van een goede ademhaling, de klachten die door een verkeerde manier van ademhalen veroorzaakt kunnen worden, de redenen waarom neusademhaling goed voor je is én we zijn op een stukje bewustwording ingegaan.

Ben je nu benieuwd hoe het met jouw ademhaling gesteld is? Dan kan je de CP test uitvoeren. CP staat voor controle pauze.

De CP test is een test die in de jaren 60 is ontwikkeld door een arts genaamd Konstantin Buteyko. Butyeko is een arts die onderzoek heeft gedaan naar o.a. de invloed van ademhaling op lichamelijke klachten zoals astma.

De CP test gaat als volgt. Ga rustig/ontspannen zitten. Adem ontspannen in en uit via je neus. Na een rustige uitademing stop je met ademen. Je knijpt je neus dicht en je mond houd je gesloten. Tegelijkertijd zet je je stopwatch aan.

Zodra je aandrang voelt om te ademen zet je de tijd stil. Dit is de uitslag van je CP test.

Let op! Het is geen wedstrijd je adem inhouden. De aandrang om te ademen kan zich uiten in bijv. de neiging te willen slikken.

Je eerste ademhaling na de test moet een normale, rustige neusademhaling zijn. Moet je voor je gevoel extra diep ademhalen, of wil je zelfs naar adem happen, dan ben je te lang door gegaan.

En dan nu de betekenis van jouw tijdscore:

  • 10-20 seconden: Je ademt zwaar en diep, misschien of zelfs waarschijnlijk zonder dat je het zelf door hebt. Dit staat gelijk met tussen de 11 en 21 liter zuurstof per minuut wat eigenlijk neerkomt op ademhalen voor 2 tot 4 personen (als je uitgaat van 5 à 6 liter zuurstof per minuut die je in normale, rustige omstandigheden nodig hebt, uitgaand van een medisch gezond persoon).
  • 20-30 seconden: Je ademt 7 tot 11 liter zuurstof per minuut. 
  • 30-40 seconden: Je ademt rond de 6 liter zuurstof per minuut en dit is al meer dan okee! 
  • > 40 seconden: Je ademhaling is uitstekend

Nogmaals, het is geen wedstrijd en het is ook niet zaligmakend. Het is een indicatie van hoe het met jouw ademhaling gesteld is en of er ruimte voor verbetering is. Schrik niet van een lage score, dit is bij veel mensen het geval. Zelf begon ik ook rond de 15 seconden. Door hier dagelijks 10 minuten mee aan de slag te gaan zie je gemiddeld 1-2 seconden verbetering per week.

Hoe hoger je score, hoe meer CO2 in je lichaam en hoe minder ademhaling gerelateerde gezondheidsklachten je ontwikkelt. Overigens claimt Buteyko niet dat een goede ademhaling allerlei ziektes geneest, echter door hier tijd aan te besteden (maar 10 minuten per dag) is het mogelijk dat jij zelf al een verschil kunt maken in hoe jij je voelt en in het verminderen van jouw klachten.

Wil je meer weten? Dat kan! Tijdens een Mindful Cycling cursus besteden we hier aandacht aan. Leer daar hier meer over.

Heb je vragen of wil je meer informatie? Mail naar lenneke@stimulusz.nl of bel/app me op 06-12411189.

Aanbevolen artikelen

Een reactie plaatsen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *